Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Αικατερίνεια: Η τοπική ιστορία στην εκπαίδευση

  • Ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις στη διαδικτυακή επιμορφωτική εσπερίδα του 3ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κ. Μακεδονίας

Η διερεύνηση της σημασίας των πηγών στην προσέγγιση της Τοπικής Ιστορίας ως κλάδου της ιστορικής επιστήμης και ως εκπαιδευτικού αντικειμένου, που σκοπεύει στην ανάπτυξη ιστορικής σκέψης και συνείδησης στα παιδιά, τέθηκε στο επίκεντρο διαδικτυακής επιμορφωτικής εσπερίδας, η οποία πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σάββατο, στο πλαίσιο των «Αικατερινείων».

Ειδικότερα, στην εσπερίδα με τίτλο: «Προσεγγίζοντας την Τοπική Ιστορία μέσα από τις ιστορικές πηγές: θεωρία και μεθοδολογία ένταξης των πηγών της τοπικής ιστορίας στην Α/θμια και στη Δ/θμια Εκπαίδευση», που διοργανώθηκε από το 3ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κ. Μακεδονίας, σε συνεργασία με τις Δ/νσεις Α/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης Ν. Πιερίας συμμετείχαν  εκπαιδευτικοί, καθώς και φίλοι της ιστορίας και των Αικατερινείων.

Η ταυτότητα της εσπερίδας

Κατά την έναρξη, χαιρετισμό απεύθυναν η Δ/ντρια Α/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Πιερίας  Φλώρα Σορώτου,  ηΔ/ντρια Δ/θμιας Εκπ/σης Ν. Πιερίας Μεταξία Τσιαργαλή και οΟργανωτικός Σ.Ε.Ε. 3ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κ. Μακεδονίας  Νικόλαος Γραίκος. Κατά τη διάρκεια της εσπερίδας, οι ομιλητές, κατέθεσαν τις προσωπικές τους προσεγγίσεις, απόρροια σχετικών δράσεων που υλοποίησαν στην εκπαιδευτική τους διαδρομή, με κοινό στόχο: την καταγραφή της τοπικής ιστορίας: «Μέσα από αυτήν ο άνθρωπος τελικά μαθαίνει καλύτερα την ιστορία», όπως επισημάνθηκε χαρακτηριστικά.

Πιο συγκεκριμένα, ο Αντώνης Σμυρναίος, Αν. Καθηγητής Π.Τ.Δ.Ε. / Πανεπιστημίου Θεσσαλίας χαρακτήρισετην τοπική ιστορία ως «Σταχτοπούτα» της εκπαίδευσης και μέσα από μια σειρά ζητημάτων μεθοδολογίας και ιστορικού νοήματος, αποτύπωσε την σπουδαιότητα της καταγραφής της τοπικής ιστορίας. Στο ίδιο μοτίβο, όλοι οι ομιλητές κατέθεσαν με τη σειρά τους – μέσα από την εμπειρία τους με τις σχολικές ομάδες που συνεργάστηκαν – περιπτώσεις καταγραφής τοπικής ιστορίας.

Ειδικότερα,  η Δρ. Επιστηµών της Αγωγής, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Φιλολόγων, Βάια Αγγέλη παρουσίασε εργασία που είχε υλοποιηθεί στο πλαίσιο των «Αικατερινείων» του 2012, όπου μαθητές του 2ου ΓΕΛ Κατερίνης στο 1ο  Μαθητικό Συνέδριο Τοπικής Ιστορίας, προχώρησαν σε καταγραφή των οδών της πόλης και ορισμένων τοπικών αρχών. Ο Δρ Αρχαιολογίας, Φιλόλογος 3ου ΓΕΛ Κατερίνης, Πάρις Παπαγεωργίου έκανε λόγο για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ανακαλύπτοντας το αρχαίο Δίον», η Φιλόλογος, Διευθύντρια 5ου Γυμνασίου Κατερίνης, Ελένη Σαμαρά παρουσίασε εργασία, που αφορά την καταγραφή της ιστορίας του 5ου Γυμνασίου Κατερίνης, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως «έργο τέχνης».

Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο  MEd, PhD, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου, Γεώργιος  Ράπτης, ο οποίος παρουσίασε τη δημιουργία ενός Μουσείου Κλασικού Αθλητισμού στην Έδεσσα, καθώς και ενδιαφέρουσες πτυχές αυτού του εγχειρήματος. Επίσης, τοποθετήθηκε ο Δρ Επιστημών της Αγωγής, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου, Γεώργιος Μακαρατζής, με την κατάθεση της δικής του εκπαιδευτικής εμπειρίας με μαθητές που υλοποίησαν εργασία, με θέμα την καταγραφή των παλιών γεφυρών της Βέροιας.

Τέλος, ο Δρ Ιστορίας της Τέχνης, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου, Νικόλαος Γραίκος   τοποθετήθηκε συνολικά για την καταγραφή της τοπικής ιστορίας, αναφέρθηκε στις δυσκολίες που υπάρχουν και στους τρόπους που μπορεί η εκπαίδευση να την αξιοποιήσει προς αυτή την κατεύθυνση, χρησιμοποιώντας πολυτροπικές πηγές.

Η εσπερίδα ολοκληρώθηκε με συζήτηση μεταξύ των ομιλητών και των συμμετεχόντων σ’ αυτή.

Back to top
Μετάβαση στο περιεχόμενο